ブレードデザイン・3Dプリンターで再設計
サステナブルな暮らしをエンジニアリングが支える
サイエンティストやエンジニアは、我々の人類的なチャレンジに取り組んでいる。しかしながら、もし私たちが彼らの行っていることを理解できなければ、彼らとともにつくりだすサスティナブルな社会は実現されないだろう。ノンサイエンティストとして、彼らの活動を理解することは未来の社会を作るうえで成功の鍵である。
授業では、再生可能エネルギーをテーマに、ブレード(タービン)デザインに取り組んでいる。コンテストは、いかに効率的に風を捕まえることができるか、どのような羽が効果的なのかを探る試行錯誤の取り組みだ。討論を経て、アイデアを豊かに膨らませ、試作する。巨大な扇風機で強い風を発生させ、設計したブレードを発電機に装着し、電圧をモニタリングします。試行錯誤をしていくうちに、風、羽、流体、回転速度、曲げ応力、摩擦など様々な事柄を体験的に学んでいくのだ。
小さな実験だが、この真正の経験をベースにして、エネルギー問題(発電、発電の種類、送電の維持管理、再生可能エネルギーなど)に思考を広げながら、SDGsへアプローチする。エネルギー問題は、現実的な私たちの未来への課題です。今国民ひとりひとりがエネルギ問題にコミットしていくことが求められている。
今後、生徒たちは3Dプリンターで、より適切だとおもうブレードを再設計し製作する。(沼田)
Engineering supports sustainable Society
Scientists and engineers are tackling our grandest challenges from egergy to environment among others. However, if we can’t understand what they are doing, the sustainable society we create with them will not be realized. As non-scientists, understanding their work is the key to success in creating the society of the future.
Our Technology class is working on a blade (turbine) design project on the theme of renewable energy. This project is a trial-and-error effort to find out how efficiently they can capture the wind and what kind of blades are most effective. Through discussion, we can ideate it more enriched and developed. Through trial and error, they learn experientially about wind, blades, fluids, rotational speed, bending stress, friction, and many other matters.
It is a small experiment, but based on this authentic experience, we can approach the SDGs. Energy issues are realistic challenges to our future. Each citizen is now required to commit to energy issues.
In 2 weeks, students will use 3D-printers to redesign and fabricate blades that they feel are more appropriate. (Kazuya Numata)