本物の骨材を使ったブリッジ・プロジェクト
「本当に乗れる!」
今年度、外村先生の技術の授業では、本物の骨材を使ったブリッジ・プロジェクトに取り組んでいる。弱いバルサで強い構造物を創るブリッジ・コンテストは技術科の授業では有名な教材だが、本物の骨材を使ったブリッジの製作はなかなか存在しない。ただの煉瓦をアーチ状に積み上げる。キーストーンをかました後、型枠を外せば人も乗れる本物のアーチ・ブリッジの完成だ。生徒たちは恐る恐る乗って見るが、
「本当に乗れる!」
のだ。
オーセンティックな体験でしか得られない感情と思考がある。外村先生の技術科の授業はいつも本物だ。(沼田)
学文社より、本校の授業実践が、『新 技術科の授業を創る〜子どもの学びが教師を育てる〜』に掲載されている。ぜひこの本も手にとって読んでほしい。
https://www.gakubunsha.com/book/b528217.html
Tonomura sensei’s technology class is working on a bridge project using real materials. Bricks are stacked in an arch shape, keystones are set, wooden frames are removed, and the arch bridge is complete. The students are always amazed.
“I can really on this!”
and their voices are filled with joy.
In technology education, there are feelings and thoughts that can only be obtained through authentic experiences. (Numata)
Lesson plans for technology education at Doshisha Junior High School are introduced in the following book.
https://www.gakubunsha.com/book/b528217.html
(NUMATA)