今日2月27日を227と3ケタの数で表すと、227は素数です。西暦を含めた20170227は、3×7×11×87317と素因数分解できるので素数ではありません。
今日2月27日を227と3ケタの数で表すと、227は素数です。西暦を含めた20170227は、3×7×11×87317と素因数分解できるので素数ではありません。
4つの4から四則演算で1つの数を作る遊びがあります。(英語では Four fours) 例えば、2を作るときは、4×4÷(4+4)=2 となります。 今回は、次の4つの数から10を作ることにチャレンジしてください。
(1)1、9、1、9を使って、10を作ってください。
(2)3、4、7、8を使って、10を作ってください。
答えを以下に示します。
(1)(1÷9+1)×9=10
(2)(3-7÷4)×8=10
すでに何人かの生徒たちが正解を持ってきてくれています。この問題は、試行錯誤の中で答えが出てきます。また、今回の問題は答えがありますが、選ばれた4つの数からすべての数が計算できるわけではありません。まさに「数学」ですね。公式の暗記で素早く答えを出すのが数学ではありません。ゆっくりじっくり考えてみましょう。
今月の解答者の中に、この問題の答えを計算するプログラムを作ってきた人がいました。現在3年生の青木隆史さんです。私がこのブログで使っている素数判定プログラム「PrimeFactorization」を作ってくれたのも彼です。
今回の計算結果の画面とプログラムコードの一部を紹介しますね。
(数学科 園田)
“Finding the simplest mathematical expression by using four numbers from 1-9 and only common mathematical symbols”
We will talk about math quiz of February “Masu masu hatten koza” exhibited on the wall in Do★Math. Do you know the math puzzle “Four fours”? For example, “Make 2 by using four fours”, the solution is “4×4÷(4+4)”. We asked our students,
(1)Make 10 by using 1, 9, 1, 9
(2)Make 10 by using 3, 4, 7, 8
The answers are the following.
(1)(1÷9+1)×9=10
(2)(3-7÷4)×8=10
Some students answered to us. To solve the these problems, use trial and error and find answer. Please think hard and use trial and error.
One student made a program code to solve this problem. He is Mr. Aoki Takashi san (9th grade). He also made the program code “PrimeFactorization” to do the factorization in prime numbers that I usually use.
We will introduce the screenshots of the results of his calculations and the code he made in this blog.